torsdag 8 oktober 2009

Barnbokstips

Okej, jag kunde inte slita mig, får läsa pedagogik i sängen och på tunnelbanan imorgon istället. Tänkte att nu när jag har beklagat mig över det dåliga barnboksutbudet på biblioteket så får jag ju lov att berätta om några barnböcker som är bra.
Alla "vem är"-böcker av Stina Wirsén, tex "vem är arg?" och "vem är borta?" passar utmärkt till 1,5-4 år. Helt underbara teckningar och så otroligt mycket känsla, sanning och igenkänningsfaktor i de korta meningarna. Böcker som väcker diskussion och eftertanke.
"Sagan om det röda äpplet" av Jan Lööf. Passar ca 3-5 år. Fina, detaljerade bilder och en spännande berättelse där man får följa varje steg och dra egna slutsatser. När man läst flera gånger och när man tittar noga så ser man helt plötsligt ännu fler samband.
"Benny"-böckerna av Barbro Lindgren, passar 2-4 år. Lika bra som allt hon skriver!
"Lilla kotten får besök" och "kottens hemlighet" av Lena Anderson, passar från ca 1,5 och uppåt. Kan tyckas verka mycket text för en så liten när man tittar i dem, men eftersom de är på rim så slinker det ner ändå. Främst för de underbara bilderna, men fina berättelser också.

Endast en av dessa böcker fanns på biblioteket tyvärr...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar