tisdag 30 mars 2010

Idag började skolan igen

Lite besviken blev jag på läraren måste jag säga, men kanske mest för att den lärare vi hade förra terminen när jag hoppade av var så himla bra. Hon vi har nu kändes lite, hm, fördomsfull fast hon tror nog själv att hon snarare är motsatsen. Jag har blivit lite allergisk mot människor som automatiskt tror att bara för att man studerar på socionomprogrammet så betyder det att man kommer att sitta resten av sitt liv på socialkontor eller försäkringskassan, den uppfattningen är aningen förlegad liksom. Dessutom så pratade hon en massa om att eftersom vi (klassen alltså) kommer att sitta som myndighetspersoner så kommer de vi ska jobba med att hjälpa att sluta sig och inte vilja prata med oss. Som om den problematiken skulle vara ny, vi jobbar ju hela tiden med våra värderingar och hur olika möten med sk "klienter" kan se ut, det är en ständig del i vår utbildning som återkommer termin efter termin. Dessutom är det en grov generalisering. Det kändes lite tråkigt, för jag var ganska taggad innan. Fast juridiken är iofs väldigt kul och intressant, så det är nog ingen fara, engagemanget kommer nog tillbaka.

I morgon ska jag träffa kuratorn och skriva en ny vårdbidragsansökan, hoppas verkligen att vi kan bli beviljade fullt vårdbidrag nu för det behövs. Neurologen skrev ett nytt läkarintyg som kom med posten igår, och det ser bra ut, hon har tagit med allt vi ville och även tagit upp att vi börjat med TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) och allt andningsknas, så det känns bra. Läkarintyget är ju väldigt viktigt för försäkringskassan så det känns som sagt bra att ha förankrat även där saker som vi kommer att ta upp i vår skriftliga del. Fast eftersom csn räknar vårdbidraget som inkomst så får T stå på ansökan den här gången så att jag inte hamnar med att csn vill sänka mitt studiebidrag pga att jag "tjänar" för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar