fredag 12 februari 2010

Akuten med Oscar...

Igår andades Oscar lite snabbt, han är hostig och gör ju det ibland då. Tyckte att han kunde gå på dagis iaf eftersom det bara var kl 9-12 för sedan skulle vi gå till tittut, och han har ju astmaspray där också. När jag kom och hämtade hade de precis gett honom andra dosen på den korta tiden, men jag tänkte ändå att äsch det är inte så illa, han har låtit värre. Och han var ju pigg och glad. Så vi åkte till tittut. Väl där fick jag lov att ge honom två doser till, och han började bli jättetrött och lite varm, men jag var tvungen att åka till veterinären och hämta Assar så jag kunde ändå inte åka direkt hem. Han var då ganska nöjd, men trött och lite flåsig. Så direkt när vi kom hem fick han både pulmicort och airomir och jag började noja lite, för så här många extrapuffar har han aldrig behövt tidigare, det brukar räcka med båda medicinerna morgon och kväll och eventuellt 1-2 extrapuffar på kvällen/natten. Tyckte att han var varm också, så jag tog tempen och den var 39,2. Inte så farligt hög, men man kan ju andas snabbt av feber också, så han fick en alvedon trots att tempen var under min "39,5"-regel. Och sedan en puff till... och en till... Och det blev inte bättre, så det var bara att åka in. Vilket tydligen även halva stockholm hade gjort... Suck... Vi blev inskrivna ca kl 21.30 och ganska direkt efter det kom läkaren ut i väntrummet för att lyssna på Oscar för att bedöma hur akut det var. Lungorna lät inte så illa, och syresättningen var inte så farligt låg, 94, men ändå tillräckligt för att de tyckte att han skulle inhalera på en gång. Så vid kl 22 ungefär fick han inhalera och sedan fick vi sitta i väntrummet igen. Och vänta... Väntrummet var fullt av ledsna, hostiga barn och Oscar ville INTE vara där. Han gnällde och gnällde och ville bara att jag skulle gå runt med honom i famnen. Vilket inte är så enkelt som det låter, för även om han är ganska lätt viktmässigt så är han väldigt spattig och kastar sig åt olika håll, så man måste parera hela tiden. Och tiden gick och jag blev bara tröttare. Till slut lyckades Oscar somna, men vaknade var femte minut och grät och hostade. Kl 02.30 fick han inhalera igen, och sedan fick vi komma in på ett rum. Kl 03.30 fick han inhalera ännu en gång och sedan kom läkaren. Hon konstaterade att det iaf inte verkade vara lunginflammation, men att andningen fortfarande låg på ca 60 andetag/minut trots att han sov så hon ville att han skulle inhalera igen. 2 ggr till fick han inhalera men andningen blev inte bättre alls så kl 04.30 blev vi inlagda. Fy vad trött jag var! Hela sista timmen höll jag på att somna gående... Syresättningen var fortfarande 94 och andningen fortfarande snabb. Fick träffa läkaren på morgonen och Oscar fick fortsätta inhalera, men nu saltlösning också för att få slemmet att släppa. Sedan vid 11.30 kom T och löste av mig, Hugo visade sig nämligen vara magsjuk, så han vab:ar idag. Inget ont som inte för något gott med sig, om inte Hugo visat sig vara sjuk hade jag behövt vara hela dagen på sjukhuset idag också, och jag måste få sova lite. Tyvärr är syresättningen lägre idag, 92, trots att de mätte när han sov, så vi får väl se hur dagen fortlöper. T och Oscar är iaf kvar på sjukhuset och jag har inte hört något nytt. Jag och Hugo slappar i soffan och tittar på ice age. Nu ska jag försöka slumra till någon timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar