torsdag 10 mars 2011

Veckomatsedel

Japp, jag och T har fått ett ryck. På senaste tiden har jag varit så sjukt omotiverad till matlagning, det har mest blivit krögarpytt, falukorv och köttbullar, givetvis halvfabrikat, som inhandlats av en trött, hungrig och som sagt omotiverad mamma på väg från dagis. För ja, i vår familj är det just nu jag som lagar den mesta maten, ojämställt javisst, men T jobbar heltid och barnen måste äta mellan 17 och 17.30 för annars blir det kaos. T slutar kl 17 två dagar, kl 16 två dagar och kl 17.30 en dag, och det tar honom en timme att komma hem om han inte tar bilen (vilket vi försöker undvika) för då tar det väl 30 min. You do the math. Alltså lagar jag maten för det mesta, och vad det blir är då helt beroende på vad jag känner att jag orkar tänka ut och laga för stunden. Vilket ju då inte blev så bra, varken särskilt varierat eller särskilt gott.
Men nu har vi alltså fått ett ryck jag och T och gjort en veckomatsedel för tre veckor framåt. Vi har dessutom försökt tänka till så att det blir både god och någorlunda varierad mat, och vi har till och med tittat i våra kokböcker och lagt till några nya recept. Det ni! Är vi inte ambitiösa så säg?!

Och nu har vi (okej, jag) lagat enligt matsedeln sedan i måndags, och det är så skönt! Jag vet precis vad som behöver handlas och behöver inte stå på ica med två trötta barn och försöka använda hjärnan. Sedan är målet att storhandla enligt matsedeln, men vi har inte hunnit komma iväg och göra det än bara. Nu återstår bara att se om vi lyckas hålla detta i tre veckor, men det är inplanerat några blixtsnabba enkla grejer också, så det borde väl gå.

Så här ser matsedeln ut:
V1.
Måndag- köttfärssås med spaghetti
Tisdag- fisk i ugn med champinjonsås och ris
Onsdag- korv stroganoff med ris
Torsdag- quorngryta med potatis (ett av de nya recepten)
Fredag- kycklingfilé i ugn med bulgursallad
Lördag- asiatisk kycklinggryta med ris
Söndag- grekisk lammgryta med couscous (också nytt)

V2.
Måndag- lasagne
Tisdag- fiskpinnar med ris
Onsdag- stekt korv och grönsaksröra med pasta
Torsdag- pannkaka
Fredag- kycklingwok med nudlar
Lördag- laxbiffar med sojasås och ris (också nytt)
Söndag- gulaschgryta med ris (också nytt)

V3.
Måndag- köttbullar och makaroner
Tisdag- tonfisksås med pasta
Onsdag- spaghetti carbonara
Torsdag- spenatplättar med äpple och bacon (också nytt)
Fredag- hämtmat (man måste ju ha en sådan inplanerad också!)
Lördag- hemgjord pizza, fast kanhända blir det fusk med degen
Söndag- sesampanerad fiskfilé med kiwisås och ris (också nytt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar